Implementation of Principal Duties at SMA Negeri I Deiyai Regency, Central Papua Province
DOI:
https://doi.org/10.70343/11ecmt04Keywords:
Implementasi tugas kepala sekolah, Harmonis, Manajemen SekolahAbstract
The purpose of this study was to analyze the implementation of the duties of the principal of SMA Negeri 1 Deiyai in arousing and stimulating Tendik, equipping school equipment, developing teaching methods, carrying out harmonious cooperation between teachers, developing the quality of teachers' knowledge, fostering cooperative relationships between Tendik, students and parents at SMA Negeri 1 Deiyai, Southeast Papua Province. This research uses a qualitative approach with a descriptive method about the implementation of the duties of the school principal at SMA Negeri 1 Deiyai. The source of the results of interviews with principals, teachers, TU administration and students from SMA Negeri 1 Deiyai. Based on the results of this study indicate that the head of SMA N 1 Deiyai Regency, Central Papua Province has implemented the duties of the principal as follows: 1) Generating and stimulating Tendik in their respective duties both from teaching readiness to grade management responsibilities. Directing and supervising from planning, process to evaluation based on applicable regulations. 2) Equipping school equipment for the smooth teaching-learning process in the classroom The school principal can begin by identifying priority needs and involving subject teachers to discuss the financing program. 3) Develop teaching methods that are in accordance with the demands of the new curriculum affected by the lack of socialization from related agencies
Downloads
References
Al Arifin Akhmad Hidayatullah. (2012). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Praksis Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Pembangunan
Pendidikan:https://doi.org.100.21831/jppf a.v1i1.1052.
Anam, Ahmad Muzakkil (2016). Penanaman Nilai-nilai Multikultural di Perguruan Tinggi: studi kasus di Universitas Islam Malang (Masters thesis, Universitas Islam Negeri Malik Maulana Ibrahim. Diakses dari http://etheses.uin malang.ac.id/4076/
Ali Sudin, 2021 ‘Implementasi Supervisi Akademik Terhadap Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar Se Kabupaten Sumedang’.
Ahmad Muflih Akbar Romadlon ‘2020’ ‘ Implementasi Supervisi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalitas Kinerja Guru di SD IT Alam Zaid.
Asy’ari Muhammad Nazhif (2015) : ‘Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Disiplin Guru di Madrasah Al- Washliyah Medan Krio Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang’.
Ali Jamilah H., S.Pd.SD (2020), Peran Kepala Sekolah Sebagai Siupervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Guru Mata Pelajaran IPA Pada SDN Roja 1 Ende.
Baidhawy Zakiyuddin.2028. Pendidikan Agama
Berwawasan Multikultural. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Balai Litbang Agama Jakarta. Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Multi- kulturalisme. Jakarta: Saadah Cipta Mandiri.
Djaliel, Maman Abdul. 2010. Etika Manajemen Islam. Bandung: Pustaka Setia. Djamiko, Yayat Hayati. 2008. Perilaku Organisasi. Badung: Alfabeta. http://eprints.ung.ac.id. Damyke Selviyana Safitri, Titi Prihatin1 ‘Implementasi Peran
Fansyukri Hanifah Indra /2016 ‘Pelaksanaan Supervisi Pendidikan Oleh Kepalah Sekolah Terhadap Guru di SMA Pembangunan.
fitria Yani maisul yanimaisulfitria05@gmail.com ‘Permasalahan Dalam Pelaksanaan Supervisi Pendidikan Terkait Sumber Daya Guru di Sekolah’.
Islahudin NIM. 1423402096 ‘Implementasi Kepemimpinan Kepala Sekolah Madrasah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Madrasa Aliah Negeri 2 Tanjung Pura Kabupaten Langkat.
Karwati Euis dan Riansa Donni Junni. 2016. Kinerja dan Profesionalisme Kepala Sekolah Membangun Sekolah yang Bermutu. Bandung: Alfabeta.
Katsir, Ibnu. 2012. Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir. Jakarta: Gema Insani. Kompri. 2015. Manajemen Pendidikan – Jilid I. Badung: Alfabeta.
Mulyana Rohmat. 2004. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.
Mulyasa. 2013. Manajemen dan Kepemimimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Ngalim Purwanto,2010. Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Nellitawati Nellitawati, (2013) ‘Jurnal Pedagogik Kontribusi Pengawasan Kepala Sekolah Terhadap Disiplin Kerja Guru SMA Negeri Di Kecamatan Koto Tangah Padang’.
Nazir Nadin. 1989.Administrasi dan Supervisi Pendidikan, Jakarta: IKIP
Pidarta, M. 2004. Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.
Purwanto, M. N. 2008. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja, Rosdakarya.
Made Pidarta,. 2009. Supevisi Pendidikan Kontekstual, Jakarta : Rineka Cipta.
Piet .a sahertian, 2008. Konsep Dasar & Teknik Supervisi Pendidikan : dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia, . Jakarta : Rineka Cipta,
Piet A. Sahertian,. 2008. Konsep Dasar dan Tehnik Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Mengembangkan SDM, Jakarta : Rineka Cipta ,.
Rumanama Labiru NIM : 190401061, Supervisi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Pada SMA N Maluku Tenggah Dikecamatan Kota Masohi Kabupaten Maluku Tengah.
Syaiful Sagala. 2013. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Sholihah Faridhatus .2016. Implementasi Pendidikan Islam Multikultural Dalam Sikap Toleransi Beragama Siswa di Sekolah Menegah Pertama Mardi Sunu Surabaya (Skripsi, Universitas Islam Sunan Ampel Surabaya). Diakses dari http://digilib.uinsby.ac.id/0606/.
Syahrudi Taufiq Faja (2014): “Implementasi Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru di Madrasah Aliyah Negeri 2 Tanjung Pura Kecamatan Tanjung Pura Kabupaten Langkat.
Silalahi Urber. 2009. Metode Penelitian Sosial. Bandung: Refaika Aditama.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhardan Dadang, dkk. 2014. Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Safrudin dan Basyiruddin, U. 2008. Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum. Jakarta: Ciputat Press.
Sagala, S. 2007. Manajemen Strategic dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sarwito. 1988. Dasar-dasar Organisasi dan Manajemen. Jakarta: Ghalia Indonesia,.
Suspandi Rustana Adiwinata. 1992. Materi Pokok Administrasi Pendidikan, (Jakarta: Depdikbud dan UT,.
Thoha Mifta. 2010. ManajemenDalam Manajemen. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Usman, M. U. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosdakarya.
Wahab Abdul Aziz. 2011. Anatomi Organisasi dan ManajemenPendidikan (Telaah Terhadap Organisasi dan Pengelolaan Organisasi Pendidikan). Bandung: Alfabeta.
Wati Lilis, 2019‘ Peran Kepala Sekolah Dalam Pelaksanaan Supervisi Administrasi Guru Di SMA N 1 Meureubo Aceh Barat.
Tim Dosen. 1989. Administrasi dan Supervisi Pendidikan, Jakarta: IKIP. Administrasi Pendidikan IKIP Jakarta
Zaril Gapari Muhamad STIT Palapa Nusantara zagap205@yahoo.co.id ‘Pelaksanaan Tekni Supervisi Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru Di SMPN 2 Jerowaru.
Zarkowi Suzoeh,. 1989 / 1990. Pedoman Pengelolaan Madrasah Tsanawiyah, Jakarta: Direktorat Jendral Pembinaan Kelembagaan Islam, Departemen Agama RI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yulius Pekei, Yulius Mataputun, Cornelius Tanto (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC-BY) 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.